73: Gamle Trondheimsveien
Veien mellom Lakkegata og bygrensen ved Gjelleråsen fikk i 1879 navnet Trondhjemsveien.
Allerede i forhistorisk tid og middelalder fantes et veifar på Groruddalens vestside.
Til slutten av 1600-tallet var veien i første rekke en ridevei, som vintetstid også ble brukt til sledekjøring.
Med økende trelasthandel og plankekjøring ble veien på begynnelsen av 1700-tallet utvidet til kjerrevei.
Omkring 1760 startet arbeidet med en sammenhengende kjørevei fra Oslo til Trondheim, og i 1768 ble den såkalte Kongeveien åpnet.
Generalveimester Georg Anton von Krogh ledet arbeidet som regnes som den første store veibragd her i landet.
I 1790-årene ble det også bygd to steinhvelvbroer, en ved Borrebekken som nå er revet, og en ved Kalbakken, trolig bygd i 1791.
Disse to broene er sammen med Ljansbrua de første steinhvelvbroene i landet.
Plankekjøring førte til at en rekke skjenke- og hvilestedet ble anlagt, deriblant Bånkall.
Fra 1854 overtok jernbanen denne transporten.
Lokalhistorie er spennende!
All tekst: Oslo Byes Vel – Skiltguide 2001
Alle bilder: Kristian Skaane & Groruddalen Historielag 2008